Emisné kontroly vozidiel so zážihovým (benzínovým) motorom bez katalyzátora alebo s neriadeným katalyzátorom.
Pri emisnej kontrole sa overuje či, objemová koncentrácia oxidu uhoľnatého (CO) a nespálených uhľovodíkov (HC) pri voľnobežných otáčkach nezaťaženého motora vozidla neprekračuje ustanovené emisné limity.
Emisné kontroly vozidiel so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom
(napr. vozidlo s riadeným katalyzátorovým systémom - RKAT)
Pri emisnej kontrole sa overuje či, objemová koncentrácia oxidu uhoľnatého CO, nespálených uhľovodíkov (HC) a hodnota „lambda“ pri otáčkách (voľnobežných a zvýšených voľnobežných) nezaťaženého zážihového motora vozidla so zdokonaleným emisným systémom neprekračujú ustanovené hodnoty:
Emisné kontroly vozidiel so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom vybavených palubným diagnostickým systémom OBD.
Emisná kontrola vozidiel so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom vybavených systémom palubnej diagnostiky (OBD) a prihlásených do evidencie od 1.1.2005 je zhodná s emisnou kontrolou vozidiel vybavených RKAT s tým, že je rozšírená o kontrolu nasledovných častí:
|
o OBD systém vozidla hodnotí nasledovné komponenty a časti vozidla:
Výsledok je binárne číslo napr. v tvare „00100001000“. V prípade, že vo výsledku Readinesscode sa nachádza binárna „1“, na vozidle sa musí skontrolovať aj riadenie prípravy zmesi prostredníctvom detailnej kontroly lambda sond. V prípade stavu „00000000000“ sa kontrola nevykonáva. V prípade, že vozidlo má dostupný signál z lambda sond a štandardne vyhotovenie lambda sond (skoková, širokopásmová) na vozidle už nie sú merané exhaláty v režime voľnobežných otáčok. Analyzátor výfukových plynov komunikuje s vozidlom cez štandardizovanú diagnostickú zásuvku, ktorá sa nachádza vo vozidle.
λ - súčiniteľ prebytku vzduchu je pomer medzi skutočným množstvom vzduchu pri spalovaní a množstvom vzduchu teoreticky potrebným pre dokonalé spaľovanie, ktoré je dané tzv. stechiometrickým zmiešavacím pomerom.
λ= množstvo privádzaného vzduchu v kg / teoretická potreba vzduchu v kg Pri teoretickom zmiešavacom pomere (pre dokonalé spálenie) je potrebný pomer 1:14,8, t.j. k dokonalému spáleniu 1 kg benzínu je potreba 14,8 kg vzduchu)
Skutočný zmiešavací pomer sa líši od teoretického v závislosti na teplote, otáčkach a zaťažení motora. Rozdiel medzi skutočným a stechiometrickým zmiešavacím pomerov vyjadruje λ. Pokiaľ sa privedie pre spálenie 1 kg paliva viac, napr. 16 kg vzduchu tak súčiniteľ prebytku vzduchu je λ = 16,0 vzduchu/kg paliva / 14,8 kg vzduchu/kg paliva = 1,08 tzn., že sa vytvára chudobná zmes, ktorá obsahuje viac vzduchu, než je potrebné k dokonalému spáleniu. Prebytok tvorí 8%. λ=1 - stechiometrický zmiešavací pomer λ<1 - bohatá zmes (nedostatok vzduchu, bohatá zmes paliva zo vzduchom, zvýšený výkon, akcelerácia) λ>1 - chudobná zmes (prebytok vzduchu, chudobná zmes paliva zo vzduchom, úsporné)
Emisné kontroly vozidiel so vznetovým (dieselovým) motorom
Pri emisnej kontrole sa overuje či, emisie viditeľných škodlivín výfukových plynov vznetového motora vozidla (dymivosť) ne prekračuje emisné limity určené hodnoty. Meranie sa vykonáva metódou voľnej akcelerácie.
1. Emisné limity sú určené výrobcom vozidla (motora). 2. Ak výrobca emisné limity neurčil, ustanovené emisné limity sú:
• Pre vozidlá prihlásené do evidencie do 31. decembra 1979: Dmax≤ 4,0 m-1 • Pre vozidlá prihlásené do evidencie od 1. januára 1980 s preplňovaným vznetovým motorom (turbo): Dmax≤ 3,0 m-1 • Pre vozidlá prihlásené do evidencie od 1. januára 1980 s nepreplňovaným vznetovým motorom: Dmax≤ 2,5 m -1 • Pre vozidlá prihlásené do evidencie od 1. júla 2008: Dmax≤ 1,5 m-1
UNITRANS TREBIŠOV s.r.o.
Hradišská 7
075 01 Trebišov
Prevádzka:
Močarianska 27/B
071 01 Michalovce
branislav.bodnar@unitrans.sk
pracovisko STK,EK,KO: +421 915 912 165
vedúci pracoviska STK,EK,KO: +421 915 912 165